søndag 24. april 2011

Harry Potter

Jeg husker for ca. 10 år siden, satt jeg i auditoriet på ungdomsskolen og vi skulle se, for kosens skyld, "Harry Potter og De Vises Stein". Jeg vet ikke hvorfor, jeg husker ikke grunnen, men jeg ville absolutt ikke se den! En film om en trollmann, frista langt ifra! Jeg fikk også den første boka noen år føre av bestemor, men jeg likte ikke lese og i hvertfall ikke Harry Potter..

Jeg husker ikke hva som fikk meg til å se de. Kan det ha vært Lise, tru? Jeg trur jeg så de fire første i et H.P.-film-maraton og gjort var gjort, jeg var hekta.



"Harry Potter and the Philosopher's Stone"


Første filmen er jo bare herlig. Her blir man kjent med Harry Potter og vennene og fiendene han får på første året på trollmannskolen Hogwart.

Jeg husker jeg irriterte meg grønn over hvor dårlig skuespillere de er i den første filmen. For eksempel Hermione på toget: "You've got dirt on your nose, did you know?" i skikkelig britisk aksent. *grøss* Hehe.

10/10



"Harry Potter and the Chamber of Secrets"

2. året på Hogwarts er en smule "mørkere" (det vil du godt legge merke til jo lenger ut i disse filmene du kommer), men alikvel "koselig" og god. 

Jeg digger Kenneth Branagh i denne filmen. Han spiller den "sjarmerende" Professor Gilderoy Lockhart og han passer perfekt til rollen, haha!


10/10 


  


"Harry Potter and the Prisoner of Azkaban"

3. året er mitt favoritt år! Jeg digger alt som skjer i denne filmen. Den er "skummel" og spennende og du vet ikke helt hva som skjer før du får vite det.

Gary Oldman spiller med her som Sirius Black. Og kler rollen veldig godt. Av alle filmene, er dette den beste, etter min mening.

10/10 



"Harry Potter and the Goblet of Fire"

4. året var min favoritt før, men etter jeg hadde lest den tredje boka, kom denne på en god 2. plass.

Robert Pattinson spiller selvfølgelig den mest populære gutten Cedric Diggory. Det er faktisk før han spilte i "Twilight"-sagaen som han er mest kjent for.

10/10





"Harry Potter and the Order of the Phoenix"

Her starter de filmene jeg syntes blir litt for mørkt for å være Harry Potter. Vet det egentlig skal være sånn, men.. det faller ikke helt i smak for meg. Men det må jo sees siden jeg har startet.

Men er det en ny en jeg liker her, så er det Evanna Lynch som Luna Lovegood. Hun er så søt, uskyldig, rar og herlig.

7/10





"Harry Potter and the Half-Blood Prince"

Jeg husker desverre ikke så mye fra denne filmen. Og derfor kan jeg ikke gi en ordentlig karakter på den 6 filmen.

Men jeg vet at scenen med toget fra denne filmen er filmet på Bjorli i Norge! Det er ganske kult!!








Dette er vel.. den mest rolige av de 7 filmene som har kommet. Og mørk. Nesten sort/hvitt, spør du meg, hehe. Jeg syns filmene etter 4-5'ern er greie å få med seg, men ikke filmer jeg ser mange ganger.



7/10




"Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2"

Jeg er glad jeg var skeptisk til denne filmen. Jeg syns jo de siste filmene ikke var all verden. Langtekkelig og stille. Men denne, JA! Full av god action, kule karakterer og man får svar på en del ting.

Jeg gråt jo litt da, for det var noen av dem som døde og det likte jeg ikke! Men alt i alt, syntes jeg det var en kjempe bra film og jeg er glad for å gi denne filmen full pott.

10/10



Når det kommer til bøkene (skrevet av J.K. Rowling), så er det de beste bøkene jeg har lest. Før jeg begynte å lese de, sa folk at de norske versjonene av bøkene er ikke noe bra, men siden jeg allerede hadde bok nummer 1 på norsk, så begynte jeg å lese den (da hadde jeg bare sett de fire første filmene). Og jeg syns de norske bøkene er kjempe bra! Altså, let it me said, at noen oversettelser på navn som Galtvort (Hogwart), rumpeldunk (quidditch) og Gygrid (Hagrid) er ganske rare, men det får man ikke gjort noe med.


Man blir hekta på bøkene også. Jeg likte ikke å lese før, men etter den første boka, så kjøpte jeg de fire neste bøkene i samme slengen. Og nå har jeg kommet frem til "Harry Potter and the Order of Phoenix". Det er lenge siden jeg har lest i den nå, jeg kom halvveis, så jeg får vel snart få lest den ferdig. Etter den har jeg bare 2 bøker igjen! Så er det snipp, snapp, snute så er det eventyret ute. Men sannsynligheten for at jeg ser filmene før bøkene blir lest, er nok størst, for det er det jeg liker best.


Ingen kommentarer: